top of page
  • תמונת הסופר/תShir Bne Reuven

yin-yang


ה yin-yang הקונספט של yin-yang הוא אולי החשוב ביותר בתאוריה של הרפואה הסינית. מוזכר לראשונה לפני כ- 2700 שנה. קונספט זה הוא מאוד פשוט ועם זאת מאוד עמוק. ה- yin-yang מייצגים הפכים המשלימים אחד את השני. אלו שני מצבים של תנועה מחזורית אשר כל אחד בתורו הופך לשני כמו שהיום מתחלף ונותן את מקומו ללילה.

ננסה לקבל מושג מה yin ומה yang: ה-yang- אור, שמש, יום, תנועה, שמיים, התרחבות, גז, חום, אדים. ה- yin- חושך, ירח, לילה, מנוחה, אדמה, התכווצות, חומר, קור, נוזלים. לדוגמה- המים (yin) בימות ואגמים מתחממים במהלך היום ועוברים טרנספורמציה לאדים (yang), בערב האוויר מתקרר והאדים חוזרים לצורתם הקודמת- מים.

ניתן להגיד שאת כל הסימנים הפתולוגים בגוף ובנפש ניתן לצמצם לחוסר איזון בין yin ל- yang. שכל הרפואה הסינית- פיזיולוגיה, פתולוגיה, אבחון וטיפול ניתנים לניתוח על ידי תאוריית yin-yang. ה- yin וה- yang נמצאים באופן קונסיסטנטי במצב של שינוי ושמירה על איזון. כשהאחד עולה השני יורד. לדוגמה- בקיץ, כאשר הגוף צורך חום (yang), אנו מזיעים בכדי לקרר (yin) ולאזן את טמפרטורת הגוף. דוגמה למצב בו yin&yang יוצאים מאיזון- בזמן מחלה, הגוף מעלה חום (yang), החום מייבש את הנוזלים (yin) וגורם להתייבשות. זהו מצב של עודף yang המכלה את ה- yin. צריך להחזיר את המאזן בגוף בין yin&yang.

גוף האדם באופן תמידי ינסה לשמר איזון בין ה- yin וה- yang. - במצבים של חוסר yang אנו נרגיש תופעות של קור והרבה עייפות ( חסר yang שיחמם, יניע, יעורר). - במצבים של חוסר yin אנו נחוש ביובש. יובש בעור, בגרון, בעיניים.. (חסר yin- נוזלים שילחלחו את הגוף).

אלו רק דוגמאות להמחשה של התאוריה, הניתנת להסברה בכל מקרה פיזיולוגי ופתולוגי. גם ביקום וגם בגוף האדם. באמצעות אבחון וטיפול נכון, ניתן לשמר את האיזון או להשיבו למצב מאוזן.


שיר בן ראובן 052-8778880 פייסבוק: שיר בן ראובן - מטפלת ברפואה סינית מייל: shirsinit@gmail.com שוק הפשפשים, יפו (השיר מתוך ספר הטאו תורגם ע"י ניסים אמון)


46 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page